“-henne på tanken”

Vejrup Storegade 13. Skrevet af Birger Henriksen.

Vejrup Storegade 13 blev bygget i 1929. Else og Henry Lautrup overtog den i 1936. I starten var der kun cykelværksted men med tiden blev der udvidet med tankstation, kiosk med håndkøbsudsalg og udlevering af medicin fra Gørding Apotek. Tanken var personligt betjent af Henry og man fik altid en hurtig bemærkning: “- nå, skal vi ud og køre lidt”, “ska’ vi ha’ lidt på dunken”, og når tanken var fuld “så ka’ vi lidt igen”. I starten var det Gulf, senere blev det Netto. Svigersønnen, Bent Nørskov, drev radio og TV forretning i nabolaget og brugte butikken til udstilling af de nyeste radio- og TV modeller.

I 1983 overtog datteren og svigersønnen, Lis og Bent Nørskov, forretningen. Cykeldelen blev nedlagt, men benzin og kiosk blev bibeholdt. Radio- og TV forreteningen flyttede også ind på fuld basis. Else og Henry fortsatte med at “give en hånd med” hvor de kunne. Lis og Bent fik 3 børn: Gitte (f. 1958), Kim (f. 1960), Sten (f. 1964).

I 1990 overtog Ilse og Klaus Ising Hansen tanken, og der kom brugtbilshandel til sortimentet. I 1994 blev tanken lukket pga. miljøpuljen, en skæbne, der ramte mange små tankanlæg. Ilse og Claus fik 2 drenge: John og Jens. John overtog bygningerne i 2007. I 2019 blev ejendommen overtaget af den nuværende (2026) ejer.

“Tanken” anno 2026.