Da toget kom til Vejrup.
Jubilæumsskrift fra Grindstedbanens 100 års jubilæet i 2016.
Stationsbygningen 1916. Stående tv. er det stationsforstander Laurids Brandsborg og hustru, stående i midten, Marie Brandsborg. Øvrige på billedet er personale, jernbane– og postarbejdere (ukendte).
I år er det 100 år siden toget kom til Vejrup – helt nøjagtigt åbnede Grindstedbanen den 1. december, 1916. Hvor stor en begivenhed det har været, kan vi kun gætte på – måske lige så stor som indvielsen af Fritidscentret og købmandsbutikken tilsammen.
I tiden op til åbningen kunne man være heldig at få en gratis prøvetur med jernbanen. Interessen herfor har tydeligvis været stor.
”Den Skæve Bane” – ”Diagonalbanen” eller ”Præriebanen”. Mange navne har været knyttet til banen, hvor man kunne køre med tog fra Esbjerg og, via Bramming, tværs over det jyske fastland, til Randers. Funderbanen har også været brugt. I Vejrup har det nok kun været ”Grindstedbanen” man har brugt.
Her ses viadukten under bygning. Der blev oprindeligt gjort plads til senere etablering af et spor 2, hvilket, som bekendt, aldrig blev aktuelt.
Da det danske jernbanenet blev anlagt i sidste halvdel af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet var der brug for større kontingenter af arbejdere i den tid, det tog at anlægge en banestrækning. Når opgaven var slut, var der ikke mere
arbejde, og “børsterne”, som de blev kaldt, rykkede videre til næste banestrækning. Samme mønster gentog sig ved bygningen af de store broer i 1930’erne.
Blandt jernbanebørsterne var der både polakker, svenskere og tyskere. Arbejdet var på akkord, og de tjente godt. Husly fandt de, hvor de var kommet frem, oftest i stalde og lader hos de lokale bønder. Andre nøjedes med en primitiv jordhule eller afskærmning af en eller anden art, et tag over hovedet. Driftige handelsfolk strømmede til for at forsyne og sælge alverdens varer, mad og drikkevarer til de hårdtarbejdende jernbanebørster. Handelsfolkene opbyggede ofte interimistiske kantiner, som igen hurtigt kunne flyttes til nye steder. Stemningen mindede nok nærmest om livet i Anden Verdenskrigs brunkulslejre. Der berettes om sindrige hasardspil, og siden hen blev spillet også kaldet ”At spille på sekseren”. Der var ikke kun tale om de hårde jernbanebørster, som fulgte med hele vejen af byggeriet, men arbejdet tiltrak endvidere også danske folk, der søgte arbejde. Det var bl.a. arbejdsfolk, daglejere, forkomne husmænd og fattige håndværkere, der
kom fra nær og fjern. Hvis folk yderligere rådede over et spand heste og arbejdsvogn, var de særlig heldigt stillet. Arbejdet krævede, at der skulle graves og fragtes uhyre mængder sand, grus og skærver. I miles omkreds fik bønderne en ekstra skilling, og deres store dynger af marksten fik de slået til skæver og solgt til
entreprenørerne.
Frem til ca. 1939, hvor kortet t.v. stammer fra, blev jernbanenettet udvidet Der var således togforbindelse til næsten enhver lille landsby i Jylland. Godt og vel 30 år senere, var billedet et helt andet. Kortet t.h. er fra 1971, hvilket også var året, hvor persontrafikken ophørte til/fra Vejrup.
Persontrafikken var minimal, da banen gik gennem det tyndtbefolkede Midtjylland. Diagonalbanen var desuden en kulturbane, som skulle fremme befolkningstilvæksten i området. Banen kom for sent, bilerne vandt terræn og afgangene passede ikke sammen med behovet. I 1971 blev persontrafikken nedlagt,
og banen blev en ren godsbane med undtagelse af lidt veterantogskørsel. Det fortsatte frem til maj 2012, hvor den eneste godstransport var et par tankvogne om ugen indeholdende eddikesyre til Danisco.
Herover: Viadukten som den så ud i 1956 før den groede til.
Det sidste tog er nu kørt på Grindstedbanen. I den anledning afholdt Veterantog Vest en afskedstur Bramming-Grindsted. Det foregik torsdag den 31. maj, 2012.
+
Vejrup havde sit eget postkontor på stationen. I 1969 var
det slut med det og Vejrups
postnummer, 6751, eksisterede ikke længere.
Herefter kunne man indlevere
sin post hos Signe Olsen, Storegade 9 i en årrække.
På billedet ses (stående): Richardt Holm (Richardt Post)
og Stationsforstander Andersen.